12 grudnia 2012

Radni zadecydują w sprawie roweru publicznego - AKTUALIZACJA 2

Zgodnie z obietnicą przedstawiam krótką relację z posiedzenia Rady Miejskiej (zobacz >>) w sprawie roweru publicznego.
  1. wg deklaracji wszystkich zebranych radnych wszyscy są za wdrożeniem roweru publicznego w Gliwicach,
  2. prawnik UM stwierdził, że ZDM może zajmować się takim wdrożeniem, a prawnik ZDM stwierdził, że prawo na to nie pozwala. Co ciekawe ZDM to spółka miejska więc dwie osoby opłacane z naszych podatków mają różne zdanie w jednej kwestii,
  3. prezydent Wieczorek stwierdził, że ZDM się w ogóle nie zajmuje ścieżkami rowerowymi. Nie wiem jak to rozumieć biorąc pod uwagę nasze regularne kontakty z ZDM. Być może należy precyzyjnie rozgraniczać pojęcia ścieżka, droga dla rowerów, pas rowerowy,
  4. były poruszone konkretne kwestie:
    1. jak wdrożyć,
    2. jakie są koszty,
    3. jakie są korzyści,
    4. czy będzie integracja z rowerami w innych śląskich miastach,
    5. czy termin 1. sierpnia 2013 jest realny,
  5. było dużo kwestii niemerytorycznych:
    1. dlaczego spotykamy się w środę,
    2. czy zebranie zwołane jest zgodnie z prawem,
  6. padła propozycja aby zamiast terminu 1 sierpnia 2013 wpiszmy w uchwałę "intencję uruchomienia". Bez terminu takie zadanie ma szansę być odłożone na "nie wiadomo kiedy",
  7. termin jest ponoć niemożliwy do dotrzymania. Ale jaki jest realny już się nie dowiedzieliśmy,
  8. podobno kłopotem jest to, że uchwała nie zawiera żadnych konkretów, rozmieszczenia stacji itp. Przecież nie jest to warunkiem koniecznym wdrożenia. Konkrety zostaną ustalone podczas prac projektowych,
  9. podobno Górnośląski Związek Metropolitarny pracuje nad rowerem miejskim dla całej aglomeracji i dobrze będzie poczekać na to wdrożenie. Tylko, że to prace nad przetargiem na koncepcję, do tego przetarg, potem przetarg na projekt wg koncepcji, przetarg na wykonanie, wykonanie. Czas trwania nieokreślony, liczony w latach,
  10. ponoć kłopotem będzie integracja naszego roweru z innymi miastami. Przykład warszawskiego Bemowa zintegrowanego z resztą miasta jakoś został puszczony mimo uszu,
Tak więc wszyscy chcą. Część proponuje konkretne działania, a część szuka pretekstów aby działania odwlec w czasie. Zobaczymy co z tego wyjdzie.


Być może coś przekręciłem lub nieprawidłowo zapisałem. Emocje były duże, a dla cierpliwych jest dostępny materiał video z posiedzenia znajduje się na stronie Urzędu Miejskiego.

4 komentarze:

  1. Jak ktoś chce uwalić projekt, to zawsze znajdzie niebotyczne trudności i tak wszystko pokręci w papierach, że będzie dużo tekstu, a zarazem nic nie będzie określone. Z wypowiedzi Wieczorka wynika, że nikt nie bedzie za nic odpowiadał, skoro ten, kto ma się tym zajmować, za aprobatą Wieczorka tego nie robi.

    Piotr Rościszewski

    OdpowiedzUsuń
  2. Bartku. Wykonałeś kawał dobrej roboty.

    Dwie rzeczy, do których chcę się odnieść.

    ad 2)"Co ciekawe ZDM to spółka miejska więc dwie osoby opłacane z naszych podatków mają różne zdanie w jednej kwestii" - Niby co w tym dziwnego, że dwóch prawników ma w naszym prawnym bagnie różne opinie? Nie ważne skąd biorą pieniądze ale wszystko wskazuje na to, że jest niejasność, którą na bank zgłosi do prokuratury Pan Jezierski.

    ad 8) A ja się nie dziwię, że bez konkretów Prezydent się nie zgadza. Rada jest UM wroga i jak nie będzie systemu do sierpnia to mu ten podpis na pewno przypomną.

    Reszta argumentów rzeczywiście wygląda na chęć "ubicia" tematu. Ale czy jest sens dywagować bez pieniędzy w budżecie na taki system? Albo coś robimy albo nie. Intencja uruchomienia? Bitch please...

    Paweł z Gwardii.

    OdpowiedzUsuń
  3. 2. W Warszawie to właśnie ZDM realizuje i nadzoruje system roweru publicznego. Samym wdrożeniem zajęła się oczywiście firma, która jest operatorem systemu (NextBike), ale ZDM Warszawa z ramienia miasta odpowiada za powodzenie przedsięwzięcia.

    3. Prezydent mówi co dla niego wygodniejsze. Mamy spisane i zasłyszane wiele jego wypowiedzi, które się wykluczają wzajemnie.
    Prawdopodobnie miał na myśli fakt, że ZDM realizuje inwestycje rowerowe tylko 'przy okazji' swoich działań. Resztą de facto powinien zajmować się UM Gliwice (Wydział Inwestycji i Remontów, p. Tadeusz Cygan). Co nie zmienia faktu, że ZDM rowerami też się zajmuje. Takie rozdrobnienie odpowiedzialności prowadzi do sytuacji, że nawet prezydent odpowiedzialny za transport nie wie kto za co odpowiada.

    6. Pełna zgoda. "Intencja uruchomienia" = może kiedyś.

    9. GZM niestety ostatnio nie ma dobrej prasy. Póki co jego skuteczność działania jest niezadowalająca.

    10. Kłopotu z integracją na 100% nie będzie. Słusznie Bartek wspomniałeś o BemowoBike i Veturilo. W Gliwicach wszystko jest dopiero na etapie papieru więc wystarczy w treści zamówienia wpisać, że system ma umożliwiać integrację z innymi systemy.

    Częstochowa też się przymierza do uruchomienia systemu roweru publicznego. Nie wykluczone, że każdy będzie mógł korzystać z obu tych systemów w 2 różnych miastach na podstawie jednego konta.

    OdpowiedzUsuń
  4. Najlepiej, jakby znalazł się jakiś przedsiębiorca, i dał to wszystko za darmo.
    Najlepiej dla Prezydenta, i zarządu, chociaż wnioskuję, iż takie coś też miałby problemy, a to dlatego że przecież pewnie byłby problem z pozwoleniami (jakimikolwiek).
    I promuj tu Człowieku zdrowie i aktywny wypoczynek.

    OdpowiedzUsuń