10 lipca 2010

Nowe drogi rowerowe za 1,5 mln zł

Kilka dni temu na Rowerowych Gliwicach pojawiła się informacja o przesunięciu realizacji zaplanowanych na lato tego roku 3 dróg dla rowerów oraz o odłożeniu kolejnej najprawdopodobniej na przyszły rok.
Stały czytelnik Rowerowych Gliwic, a zarazem projektant tras - Piotr Rościszewski opisał ich warunki techniczne:
Na ul. Mickiewicza ma być wydzielony i wyremotowany pas alejki szerokości 2,0 m, oczywiście z nawierzchnią asfaltową, do tego bezpieczny wjazd od ul. Zawiszy Czarnego i przejazdy dla rowerzystów przez wszystkie ulice z ul. Daszyńskiego włącznie. Zwracam uwagę, że alejka oprócz ruchu pieszego i rowerowego będzie nadal służyła samochodom jako dojazd do przylegających do niej posesji. Inaczej się nie da tego rozwiązać. Samochody majązasadniczo korzystać z części pieszej alejki. Długo trawły duskusje, jak to poprawinie oznakować zgodnie z PoRD.
Droga wzdłuż Ostropki ma mieć szerokość 4,0 m, oczywiście z nawierzchnia asfaltową, bez podziału na części pieszą i rowerową, z dojazdem zmiennej szerokości 2,0-3,5 m (drzewa) od ul. Zawiszy Czarnego, z przejazdami dla rowerzystów z ul. Daszyńskiego włącznie.
Na przedłużeniu ul. Chemicznej będzie nawierzchnia żwirowa, bo podobno w nieodległej przyszłości ma tam powstać ulica. W rejonie Ostropy droga ma mieć nawierzchnię asfaltową szerokości 3,0 m. Zwracam uwagę, że są to drogi dojazdowe do pól, a nie drogi dla rowerów.
Pan Tadeusz Cygan z Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta w Gliwicach przedstawił nam koszty budowy dróg, których realizację zaplanowano wstępnie na wrzesień.
Droga rowerowa wzdłuż ulicy Mickiewicza, wytyczona w ciągu alei, będzie kosztowała 208 773,81 zł. Kolejna z wymienionych usytuowana wzdłuż potoku Ostropka będzie 2 razy droższa w realizacji. Jej koszt wyniesie 489 763,02 zł. Najdroższa z zaplanowanych na ten rok dróg dla rowerów będzie trasa nr 374 wytyczona wśród pól między Starymi Gliwicami i Ostropą. Prowadząca od ulicy Kozielskiej (na przedłużeniu ulicy Chemicznej) do zabudowań Ostropy zostanie wybudowana za 855 438,15 zł.
Łącznie na budowę 3 gliwickich dróg rowerowych w tym roku zostanie przeznaczonych 1 553 974,98 zł.

2 komentarze:

  1. Nie wiedziałem, ze tak rozkładają się te koszty. Dróg rowerowych wciąż jest za mało chyba we wszystkich naszych miastach. Dobrze wiedzieć, ze tak to wygląda u Was!:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kilka dni temu miałem przyjemność gościć w Szczecinie. To oczywiście dużo większe miasto, stolica województwa. Poza tym poza śródmieściem ma dość rozproszoną zabudowę (dzielnice oderwane od siebie). Obecnie realizowany jest projekt łączenia prawo i lewobrzeżnej części miasta. Budżet na ten rok - 10 mln zł.

    Ale by trzymać się porównania do miast podobnych do nas dodam, że Toruń ma ok. 1,2 mln zł na ten rok.

    OdpowiedzUsuń