11 października 2010

Bezpieczne parkingi rowerowe w centrum Gliwic?

Tytuł wiadomości jest dość przewrotny. To pytanie, na które większość z nas odpowie zdecydowanie, że to mało realne. Stojaki rowerowe, mimo iż są, to nie stanowią wzorcowych przykładów bezpiecznych i prawidłowych rozwiązań. Wręcz przeciwnie. Jeśli uraczymy w Śródmieściu Gliwic stojak rowerowy to najprawdopodobniej będzie to wyrwikółko, w którym jesteśmy w stanie przypiąć koło lub ramę przy użyciu linki, lecz nie przymocujemy do nich ramy żadnym sztywnym zapięciem typu U-lock (popularna podkowa stanowiąca jedno z najlepszych zabezpieczeń). Malkontenci zauważą także kolejne wady. Nawet jeśli ramę roweru przypniemy na sztywno to i tak nie daje to gwarancji, że żaden złodziej czy żartowniś nie odkręci nam siodełka, torebki lub innych części roweru.

Istnieje proste rozwiązanie. Potrzebne jest utworzenie ogrodzonych i zamykanych boksów, gdzie trzymane mogą być rowery. Poniżej przedstawiam wstępną koncepcję takiego projektu.



Parkingi rowerowe

Analizując mapę Śródmieścia Gliwic można zauważyć, że przy kilku ważnych dla mieszkańców miasta obiektów użyteczności publicznej znajdują się strzeżone parkingi samochodowe. Wśród nich są m.in.: dworzec PKP, Dom Usług (nieopodal Placu Piastów), Ikar (bliskie sąsiedztwo Urzędu Miasta), Gliwicki Teatr Muzyczny i Szpital Miejski. Koncepcja zakłada wydzielenie na ich terenie niewielkich przestrzeni, które zostaną ogrodzone, opcjonalnie mogą być także zadaszone. Na każdym parkingu ogrodzony parking rowerowy będzie zamykany na klucz, który będzie miał stróż. Wszystkie wspomniane parkingi są 24 h, a co za tym idzie dostęp do rowerów nie będzie ograniczany czasowo.


Finansowanie

Wszystkie wymienione parkingi są własnością prywatną stąd przekonanie, że żaden z nich nie zainwestuje w zadaszone wiaty i stojaki dla rowerzystów, zwłaszcza że koncepcja zakłada aby parkingi były darmowe dla rowerzystów (chyba, że rower będzie pozostawiony powyżej 24 h). Dlatego istotnym elementem projektu jest pozyskanie członków finansujących inwestycje. Podstawowym partnerem zadania, który finansowałby utrzymanie parkingów rowerowych byłby Urząd Miasta w Gliwicach. Dodatkowo istnieje propozycja pozyskania w pierwszym etapie projektu funduszy, które pokryją koszt budowy parkingów rowerowych.

Bezpłatne parkingi

Jak już wspomniałem powyżej, parkingi powinny być darmowe dla rowerzystów aby chcieli z nich korzystać. W innym wypadku rowerzyści prawdopodobnie nie byliby zainteresowani korzystaniem z parkingów. Świadczy o tym fakt, że niektóre z wymienionych powyżej parkingów posiadają w cenniku parkowanie rowerów, lecz zapytani przeze mnie stróże sami przyznawali, że żadko ktoś korzysta z tej usługi. Dlatego to z budżetu miasta powinien być pokryty koszt obsługi parkingów rowerowych przy założeniu, że stawki będą preferencyjne określone dla samorządu w postaci abonamentu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz