21 marca 2010

Rowerowa Polska - Rowerowa Europa

Pod takim tytułem odbyła się w zeszły wtorek konferencja, której tematem przewodnim była współpraca jednostek administracyjnych ze społecznością lokalną w trakcie projektowania i realizacji inwestycji transportowych. Spotkanie odbyło się 16 marca bieżącego roku w Warszawie w budynku Nowego Domu Poselskiego Sejmu RP. Organizatorem konferencji była ogólnopolska inicjatywa Miasta dla Rowerów. Śląska Inicjatywa Rowerowa, która integruje środowisko rowerowe w województwie śląskim, była jednym z uczestników spotkania. Miałem przyjemność osobiście reprezentować Stowarzyszenie ŚIR.
W konferencji wzięło udział blisko 80 osób z całego kraju i zagranicy. Największą grupę wśród gości stanowili przedstawiciele organizacji pozarządowych, lecz nie zabrakło także posłów, wiceministra infrastruktury, samorządowców oraz dziennikarzy.
Relacja z konferencji oraz materiały publikowane w jej trakcie dostępne są tutaj.

Wszystkich zainteresowanych konferencją odsyłam także do artykułów w mediach elektronicznych, które opisały wydarzenie:

7 komentarzy:

  1. Witam,

    nie znalazłem opcji "kontakt do webmastera", zatem piszę pod najnowszym wpisem. Przepraszam, że komentarz nie dotyczy treści wpisu.

    Mam pytanie w sprawie "Rowerowego planu Gliwic":
    http://www.nowegliwice.com/maparowerowa.jpg
    Jest na nim zaznaczona planowana trasa rowerowa wzdłuż ul. Błonie (przy giełdzie i KWK Sośnica). Opisana jest, że powstanie w ciągu najbliższego roku. O który rok chodzi? Mapa jest aktualna i mówimy tu o roku 2010? Czy można spodziewać się otwarcia tej trasy już w lecie?

    Jak ma wyglądać ta trasa - postawione tylko znaki, czy jezdnia zostanie poszerzona i zostanie domalowany dodatkowy pas ruchu?

    Gdzie można śledzić przebieg budowy (administracyjny), bo robót jeszcze nie zauważyłem.

    Prace będą prowadzone równolegle z budową węzłów komunikacyjnych, czy dopiero po zakończeniu ich budowy (w tych miejscach trwają prace przy budowie autostrady A1 i planowana jest droga DTŚ)?

    dziękuję za odpowiedzi!

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam,
    Bardzo dobre pytania. Tworząc mapę bazowałem na planie udostępnionym przez Urząd Miasta Gliwice. Niestety nie jestem w stanie odpowiedzieć na pytania. Trasę zaznaczyłem, lecz nie posiadam o niej informacji ;/ Wiem, że obecnie plany miasta uległy zmianie co do planowanych tras, lecz nie wiem jak to się ma do trasy w Sośnicy/Ligocie Zabrskiej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak myślałem, pozostaje trasa przez ogródki działkowe i ew. ul. Pocztową. Szczerze mówiąc teraz bardziej liczę na budowę dróg awaryjnych przy autostradzie A1, aby dojechać do ul. Pszczyńskiej i autostrady A4. Chodzi mi o takie drogi jak te, które biegnące wzdłuż autostrady A4 łączą ul. Rybnicką z Ostropą.

    OdpowiedzUsuń
  4. Rozumiem, a czy dysponujesz mapą/planem/schematem dróg awaryjnych dla autostrady A1? To może być bardzo ciekawe, bo jeśli zostaną wykonane tak jak te dla A4 to mogłyby stanowić ciekawe drogi rowerowe łącząc okolice Żernik, Sośnicy i Bojkowa.

    A czy pytasz o trasę (w pobliżu kopalni Sośnica) z ciekawości czy szukasz dogodnych połączeń między konkretnymi dzielnicami?

    OdpowiedzUsuń
  5. Historia planowanej trasy przy ul. Błonie jest taka, że jesienią 2008 r. miasto ogłosiło przetarg na jej projekt, ale nie zgłosił się nikt wiarygodny. Ponieważ planowana ścieżka nic nie łączyła zaproponowałem jej przedłużenie w jedną stronę do istniejącej ścieżki Gliwice -Sośnica (niestety zdewastowanej), a w drugą stronę aż do istniejącej trasy Ostropa - Wilcze Gardło (też wykonanej bylejak i w międzyczasie zdewastowanej). Kolejny przetarg miasto ogłosiło po roku w taki sposób, żebym przypadkiem nie mógł złożyć własnej oferty. Wygrała gliwicka firma Deka, która nie wiadomo co właściwie projektuje, bo po przetargu (!) został zmieniony zakres dokumentacji i nie udało mi się nawet dowiedzieć co takiego knuje ekipa Prezydenta.
    W kazdym razie pierwotnie (według specyfikacji przetargowej) dokumentacja miała być już ukończona, a na początku stycznia nawet nie było wstępnej koncepcji.
    Takie ślimacze tempo w wykonaniu Urzędu Miejskiego to nie pierwszyzna. Urząd zleca nieprzemyślane projekty, a potem urzędnicy różnych wydziałów kłócą się między sobą, jak te ścieżki mają wyglądać i nie potrafią niczego uzgodnić tak, żeby projektant mógł ukończyć swoją pracę. Dla przykładu projekt modernizacji trasy Gliwice - Szałsza męczyłem przez 3 lata, a kolejne trasy wokół Starych Gliwic i Ostropy męczyłem przez rok. Kilka ścieżek wykonywanych przed rokiem było poważnie przeprojektowywanych na kolanie podczas ich realizacji, zresztą z bardzo miernym skutkiem.

    Piotr Rościszewski

    OdpowiedzUsuń
  6. Niestety nie dysponuje żadnymi planami autostrady A1, ale strasznie liczę na wybudowanie tych dróg. Po prostu jadąc z Sośnicy do Centrum jestem zmuszony jechać drogą rowerową przez ogródki działkowe, która prowadzi do ul. Zimnej Wody. Bardziej interesowałaby mnie trasa do ul. Okrężnej przy której jest ładne spore pobocze oddzielone krawężnikiem i jest wysypane żwirem. Podejrzewam, że poruszanie się po nim na rowerze nie jest do końca zgodne z prawem ruchu drogowego (bo to chyba chodnik?), ale jest to wygodne połączenie z lotniskiem. Niestety do ul. Okrężnej muszę się dostać jadąc ul. Pocztową i przecinać ul. Pszczyńską. Gdyby trasa na ul. Błonie byłaby wyznaczona to podejrzewam, że na skrzyżowaniu Błonie-Pszczyńska rowerzyści znaleźliby swoje miejsce.

    OdpowiedzUsuń
  7. W 474 wydaniu Miejskiego Serwisu Informacyjnego (12/2010 czwartek, 25.03.2010 r.) pojawia się informacja o poruszanej tutaj trasie rowerowej z Sośnicy przez Ligotę Zabrską do Bojkowa. Możliwe, że to właśnie ta trasa, o której pisaliśmy powyżej.

    OdpowiedzUsuń