Jeśli dobrze sięgam pamięcią od początku 2011 roku co jakiś czas pojawia się w mediach wiadomość na temat systemu wypożyczalni rowerów miejskich. Gliwice są jednym z miast metropolii Silesia, które chce wdrożyć ten system na swoim terenie. Lecz czy Gliwice są gotowe na taki krok? Czy nie strzelą sobie w ten sposób samobója?
Aby taka wypożyczalnia realnie mogła cieszyć się powodzeniem tak jak w Krakowie, Gdańsku czy Wrocławiu musi być spełnionych kilka ważnych warunków, bez których projekt tak szybko upadnie jak powstał. Miasto nim przystąpi do realizacji zadania musi koniecznie zadbać o gęstą sieć stojaków rowerowych i to takich z prawdziwego zdarzenia. Na dzień dzisiejszy zarówno Śródmieście Gliwic jak i wszystkie okoliczne dzielnice i osiedla są pod tym względem istną pustynią. Wypożyczalnia rowerów nie opiera się wyłącznie na punktach wypożyczania rowerów. Należy pamiętać, że rowerzyści nie będą jeździli tylko między tymi punktami. Będą chcieli zostawić rower pod urzędem, sklepem, restauracją itp. Gdy nie będzie stojaków to albo spróbują przypiąć rower do barierek, krat, słupów, albo co gorsza wcale nie będą ich przypinać. W konsekwencji może to doprowadzić do rozkradania rowerów wchodzących w skład wypożyczalni.
Kolejny problem, który należy rozwiązać to dostosowanie infrastruktury rowerowej do rosnącego ruchu rowerowego. Zwłaszcza dotyczy to obszaru Śródmieścia miasta, gdzie punkty wypożyczeń rowerów byłyby ulokowane. Obecnie na terenie śródmiejskiej części Gliwic znajduje się zaledwie kilka kilometrów odcinków infrastruktury rowerowej dostosowanej do potrzeb rowerzystów co stanowi kroplę w morzu potrzeb. Dostosowanie infrastruktury rowerowej do potrzeb większego ruchu rowerowego to pakiet działań polegających na kreowaniu przestrzeni publicznej, gdzie rowerzysta może bezpiecznie się poruszać na rowerze. To np. tworzenie ulic o ograniczonej prędkości do 30 km/h, udostępnianie rowerzystom przejazdów ulicami jednokierunkowymi pod prąd, a w miejscach gdzie ruch samochodów jest znaczący a miejsce na to pozwala budowanie wydzielonych dróg rowerowych. Przy czym te drogi także muszą spełniać określone wymogi, a wśród nich właściwa nawierzchnia, odpowiednia szerokość oraz brak wystających krawężników na wjazdach dla rowerów. To oczywiście tylko podstawowe elementy, które wpływają na bezpieczne i wygodne poruszanie się rowerem po mieście. Efektem utworzenia wypożyczalni rowerów bez rozwiniętej i stale rozwijanej należytej infrastruktury rowerowej będzie wzrost rowerzystów poruszających się chodnikami i przejeżdżający po przejściach dla pieszych, a także wzrost liczby wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów.
Reasumując, wypożyczalnia rowerów jest bardzo dobrym pomysłem, lecz Gliwice nie są jeszcze przygotowane na taki krok. Zrealizowanie projektu bez zwrócenia uwagi na stan obecny infrastruktury rowerowej może przynieść więcej złego niż dobrego. Bowiem jeśli spełnią się któreś z powyższych zagrożeń to władze miasta mogą uznać, że nie warto angażować się w projekty prorowerowe bowiem mieszkańcy zgłaszają uwagi. Jednocześnie może to się stać argumentem dla osób decyzyjnych w urzędzie miasta na rzecz odsunięcia podobnych projektów rowerowych na najbliższe kilka lat.
Aby taka wypożyczalnia realnie mogła cieszyć się powodzeniem tak jak w Krakowie, Gdańsku czy Wrocławiu musi być spełnionych kilka ważnych warunków, bez których projekt tak szybko upadnie jak powstał. Miasto nim przystąpi do realizacji zadania musi koniecznie zadbać o gęstą sieć stojaków rowerowych i to takich z prawdziwego zdarzenia. Na dzień dzisiejszy zarówno Śródmieście Gliwic jak i wszystkie okoliczne dzielnice i osiedla są pod tym względem istną pustynią. Wypożyczalnia rowerów nie opiera się wyłącznie na punktach wypożyczania rowerów. Należy pamiętać, że rowerzyści nie będą jeździli tylko między tymi punktami. Będą chcieli zostawić rower pod urzędem, sklepem, restauracją itp. Gdy nie będzie stojaków to albo spróbują przypiąć rower do barierek, krat, słupów, albo co gorsza wcale nie będą ich przypinać. W konsekwencji może to doprowadzić do rozkradania rowerów wchodzących w skład wypożyczalni.
Kolejny problem, który należy rozwiązać to dostosowanie infrastruktury rowerowej do rosnącego ruchu rowerowego. Zwłaszcza dotyczy to obszaru Śródmieścia miasta, gdzie punkty wypożyczeń rowerów byłyby ulokowane. Obecnie na terenie śródmiejskiej części Gliwic znajduje się zaledwie kilka kilometrów odcinków infrastruktury rowerowej dostosowanej do potrzeb rowerzystów co stanowi kroplę w morzu potrzeb. Dostosowanie infrastruktury rowerowej do potrzeb większego ruchu rowerowego to pakiet działań polegających na kreowaniu przestrzeni publicznej, gdzie rowerzysta może bezpiecznie się poruszać na rowerze. To np. tworzenie ulic o ograniczonej prędkości do 30 km/h, udostępnianie rowerzystom przejazdów ulicami jednokierunkowymi pod prąd, a w miejscach gdzie ruch samochodów jest znaczący a miejsce na to pozwala budowanie wydzielonych dróg rowerowych. Przy czym te drogi także muszą spełniać określone wymogi, a wśród nich właściwa nawierzchnia, odpowiednia szerokość oraz brak wystających krawężników na wjazdach dla rowerów. To oczywiście tylko podstawowe elementy, które wpływają na bezpieczne i wygodne poruszanie się rowerem po mieście. Efektem utworzenia wypożyczalni rowerów bez rozwiniętej i stale rozwijanej należytej infrastruktury rowerowej będzie wzrost rowerzystów poruszających się chodnikami i przejeżdżający po przejściach dla pieszych, a także wzrost liczby wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów.
Reasumując, wypożyczalnia rowerów jest bardzo dobrym pomysłem, lecz Gliwice nie są jeszcze przygotowane na taki krok. Zrealizowanie projektu bez zwrócenia uwagi na stan obecny infrastruktury rowerowej może przynieść więcej złego niż dobrego. Bowiem jeśli spełnią się któreś z powyższych zagrożeń to władze miasta mogą uznać, że nie warto angażować się w projekty prorowerowe bowiem mieszkańcy zgłaszają uwagi. Jednocześnie może to się stać argumentem dla osób decyzyjnych w urzędzie miasta na rzecz odsunięcia podobnych projektów rowerowych na najbliższe kilka lat.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz