15 lutego 2010

Projekt śluzy rowerowej na skrzyżowaniu ulic: Zygmuntowskiej i Przyszowskiej w Gliwicach

Zwracamy się z propozycją wytyczenia śluzy rowerowej na skrzyżowaniu ulic Zygmuntowskiej i Przyszowskiej w gliwickiej dzielnicy Łabędy w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa rowerzystów. Według definicji „śluza rowerowa to obszar, gdzie na skrzyżowaniu rowerzyści oczekują na zmianę świateł przed samochodami, dzięki czemu przed nimi mogą wjechać na skrzyżowanie i je opuścić. Ponadto dzięki śluzie rowerowej, większość znajdujących się w danej chwili samochodów i rowerów, porusza się z podobnymi szybkościami”.

Koncepcja śluz rowerowych:

Stan obecny

Wariant I 
(śluzy rowerowe w ciągu ulicy Zygmuntowskiej)

Wariant II
(śluzy rowerowe w ciągu ulic Zygmuntowskiej i Przyszowskiej)


Wizualizacja:

Wizualizacja śluzy rowerowej na skrzyżowaniu ulic Zygmuntowskiej i Przyszowskiej
Opis: Widok wzdłuż ulicy Zygmuntowskiej w kierunku północnym.

W ciągu ulicy Zygmuntowskiej przy skrzyżowaniu z ulicą Przyszowską proponujemy obszar akumulacji rowerzystów (śluzę rowerową) przed sygnalizatorem świetlnym, który ma zostać zamontowany na wspomnianym skrzyżowaniu. Śluza rowerowa wytyczona została na szerokości całej ulicy, ma głębokość 4 metrów - ograniczona jest liniami P-14. Dojazd do śluzy wytyczono w postaci pasa dojazdu dla rowerów przy krawędzi jezdni. W załączonych do projektu ilustracjach widnieją gotowe rozwiązania śluz rowerowych w Europie Zachodniej oraz koncepcja śluzy rowerowej na skrzyżowaniu ulic Zygmuntowskiej i Przyszowskiej w dwóch wariantach. Pierwszy z nich zakłada wytyczenie śluz w ciągu ulicy Zygmuntowskiej, a drugi wytyczenie śluz także na ulicy Przyszowskiej, gdzie w przyszłości w pasie jezdni może zostać wytyczona droga rowerowa.

Takie rozwiązanie jest powszechnie stosowane w wielu krajach europejskich i wyraźnie zmniejsza liczbę wypadków z udziałem rowerzystów o ponad 60%. Rozwiązanie zastosowane na skrzyżowaniu ulic Zygmuntowskiej i Przyszowskiej umożliwi rowerzystom szybkie i bezpieczniejsze opuszczenie skrzyżowania. Pas dojazdu do śluzy pozwoli rowerzystom wyprzedzić auta stojące przed sygnalizatorem świetlnym i zająć miejsce przed nimi na wyznaczonym polu oznaczonym symbolem roweru. W chwili zapalenia zielonego światła rowerzyści otrzymują priorytet w przejeździe przez skrzyżowanie bowiem znajdują się przed wszystkimi samochodami. Takie ustawienie rowerzystów sprawia też, że są oni lepiej widoczni przez kierowców.

Pełna koncepcja dostępna tutaj.

4 komentarze:

  1. Tak z ciekawości dostaliście już odpowiedź na to pismo?

    I czy w ogóle czy to rozwiązanie jest zgodne z europejskimi standartami?
    1) Czy rowerzysta będzie widział sygnały na sygnalizatorze?
    2) Czemu proponujecie przesunięcie przejść dla pieszych, w celu wciśnięcia w ich miejsce śluz. Przecież wystarczyło cofnąć linię zatrzymania. Co by zapewniało odpowiednią widoczność sygnalizacji świetlnej (ad 1).

    OdpowiedzUsuń
  2. Śluzy rowerowe bez sygnalizacji świetlnej? To niby jak bo ma działać???

    OdpowiedzUsuń
  3. "Śluzy rowerowe bez sygnalizacji świetlnej? To niby jak bo ma działać??? "

    Sygnalizacja ma się pojawić na skrzyżowaniu stąd pomysł śluzy rowerowej. Na zdjęciach nie ma sygnalizacji, lecz w tekście widnieje, że jest ona w projekcie.

    OdpowiedzUsuń
  4. SpeX, niestety pismo nie zostało wysłane. Oszacowaliśmy wstępnie, że ulica Zygmuntowska jest niestety zbyt wąska w miejscu skrzyżowania i odłożyliśmy w czasie starania o to rozwiązanie uznając, że jest w Gliwicach znacznie więcej miejsc wymagających szybszej reakcji.
    Ale jeśli ktoś jest zainteresowany to zapraszam do współpracy. Można wziąć gotowe pisemko pod pachę (jedynie datę zmienić) i przejść się do ZDM.

    OdpowiedzUsuń