21 listopada 2009

Wizja drogi rowerowej wzdłuż rzeki Kłodnicy

Czy Kłodnica kiedyś zmieni swe oblicze? Czy przestanie odstraszać zapachem i kolorem płynącej w niej wody? Jak każdy mieszkaniec Gliwic mam ogromną nadzieję, że tak się stanie. Mimo, iż nikt nie wie czy i kiedy nasza rzeka przestanie odstraszać, wiele razy spacerując wzdłuż jej brzegów rozmyślałem, jak fajnie byłoby utworzyć wzdłuż niej promenadę dla pieszych i rowerzystów.
W lokalnych mediach oraz w internecie pojawiły się w ostatnich miesiącach po raz kolejny pojawiły się informacje o wstępnej koncepcji budowy zbiornika “Gliwice” do bioremediacji wód rzeki Kłodnicy. To metoda, która może pomóc w oczyszczeniu zanieczyszczonej dziś rzeki. Więcej informacji o tym projekcie znaleźć można między innymi na stronie internetowej opisującej Program "Przyjazna Kłodnica", dostępnej tutaj.
Koncepcja możliwości oczyszczenia rzeki dodatkowo pobudziła moją wyobraźnię. Abstrahując czy metoda będzie skuteczna i czy znajdą się pieniądze na jej wdrożenie, chciałbym podzielić się z wami pomysłem na promenadę w centrum miasta wzdłuż rzeki Kłodnicy.
Wśród argumentów, które przemawiają za jej utworzeniem, są:
- ożywienie kulturalne obrzeży rzeki Kłodnicy na odcinku śródmiejskim, utworzenie promenady dla pieszych oraz drogi rowerowej, przyczyni się do popularyzacji wśród gliwiczan tego zakątka miasta,
- poprawa estetyki przestrzeni miejskiej,
- poprawa układu transportowego w centrum miasta dzięki nowej trasie rowerowej.

Ogromną zaletą drogi rowerowej wytyczonej wzdłuż Kłodnicy byłaby jej dostępność. W pobliżu tej trasy znajduje się wiele obiektów, które mogą być potencjalnymi punktami docelowymi dla rowerzystów. Wyobrażam sobie, że trasa rowerowa wraz z promenadą powstałaby tuż przy rzece. Niesie to ze sobą konieczność poniesienia dużych nakładów finansowych. Tam gdzie droga rowerowa i pasaż niemieściły by się tuż przy rzece wówczas ruch byłby kierowany na powierzchnię jezdni. Co ważne, istnieje możliwość wykorzystania kilku ważnych mostów nad rzeką, pod którymi przejazd można by wykorzystać do bezkolizyjnego przeprowadzenia drogi rowerowej przez ruchliwe, miejskie drogi. Mowa tu, począwszy od północy, o mostach w ciągu ulic: Okulickiego, Zwycięstwa, Dworcową oraz Częstochowską.
Takie położenie drogi rowerowej pozwalałoby połączyć rejon mostu nad rzeką Kłodnicą w ciągu ulicy Okulickiego, gdzie krzyżuje się kilka dróg rowerowych, ze ścisłym centrum miasta oraz Parkiem Chrobrego. Dodatkowo, w pobliżu ścieżki znalazłyby się: Park Chopina i Skwer Doncaster. Z drogi rowerowej mogłoby korzystać także wielu studentów, bowiem droga rowerowa zapewniałaby bardzo dogodny dojazd do obiektów Politechniki Śląskiej z północnej części miasta.
Koszt budowy pasażu i drogi rowerowej mógłby być wliczony do inwestycji związanych z poprawą stanu rzeki Kłodnicy.

2 komentarze:

  1. Trasa rowerowa z centrum do Sośnicy ogólnie rzecz biorąc biegnie doliną Kłodnicy, chociaż niekoniecznie jej brzegiem. Początkowo biegnie al. Przyjaźni, która pierwotnie nazywała się ul. Starokłodnicką, bo powstała po zasypaniu pierwotnego koryta rzeki.

    Duzym mankamentem jest totalne zaniedbanie tej trasy, a nawet zniszczenie niektórych odcinków. Oznakowanie jej dawno zanikło, a przy ul. Zwycięstwa dalej straszą nieśmiertelne, zupełnie niepotrzebne schody, które można ominąć jadąc przez ogródek cukierni. Ot, taki słodki typowo polski bałaganik.

    Prowadzenie trasy pod mostami jest może malownicze, ale niepraktyczne, bo rzeka czasem wylewa.

    Piotr Rościszewski

    OdpowiedzUsuń
  2. Czasem Kłodnica rzeczywiście ma wysoki poziom wody. Lecz pomyślałem, że wspomniany zbiornik do oczyszczania wody może mógłby także zmniejszyć jej wysokie stany. A nawet jeśli nie to jest to jedyny minus takiego rozwiązania. Bowiem droga i deptak nie byłyby bardzo nisko. Wręcz przeciwnie. A nawet jeśli kilka lub kilkanaście razy w roku będzie ogrniczony wjazd na nią to chyba nic nie szkodzi. Wiele miast posiada tak uformowane bulwary, lecz służą one także jako rezerwa na wypadek wylewania rzeki.
    Dodatkowo w Kielcach także chcą wykorzystać mosty do bezkolizyjnych przejazdów dla rowerów. Więcej informacji można znaleźć np. pod adresem: www.obywatelenarowery.ning.com/profiles/blogs/kielce-rowerzysci-pojada-pod

    OdpowiedzUsuń