9 sierpnia 2012

Rodzaje dróg rowerowych

Jak wyglądają gliwickie drogi dla rowerów? Po czym możemy jeździć? O tym będzie niniejszy wpis.
Na początek mały podział rodzajów dróg rowerowych.
  1. Podział ze względu na rodzaj ruchu:
    1. droga dla rowerów,
    2. droga dla rowerów i pieszych (podzielona),
    3. droga dla rowerów i pieszych (wspólna),
  2. Podział ze względu na rodzaj nawierzchni:
    1. asfaltowe,
    2. brukowane:
      1. kostką niefazowaną,
      2. kostką fazowaną,
      3. płytami chodnikowymi.
    3. inne:
      1. żwirowe,

Najprzyjemniej jeździ się oczywiście po wydzielonych drogach asfaltowych. Najgorzej na ciągach pieszo-rowerowych z nierównych płyt chodnikowych.

W Gliwicach wydzielonych, asfaltowych dróg praktycznie nie ma. Znalazłem około 100 metrowy odcinek w okolicy Szkoły Muzycznej (fot. 1). Część dla rowerzystów jest umieszczona wyżej niż część dla pieszych dzięki czemu każdy porusza się swoją częścią. Istnieją również fragmenty na osiedlu Kopernika (fot. 2).
Fot. 1. Skwer Bottrop - wzorcowa realizacja


Fot. 2. Droga dla rowerów na osiedlu Kopernika. Zwraca uwagę nietypowe oznakowanie z rowerzystą

Następne są drogi asfaltowe połączone z częścią dla pieszych. Z takimi mamy do czynienia wzdłuż ulicy Portowej (okolice estakady i portu - fot. 3), pomiędzy ulicą Zwycięstwa i Parkiem Chopina, na Sikorniku oraz wzdłuż Tarnogórskiej. 
Fot. 3 Okolice estakady - jak widać zieleń zarasta część pieszą, w efekcie piesi chodzą po części rowerowej

Następne w moim rankingu są drogi z kostki, oddzielone od części pieszej. Dobrym przykładem jest droga wzdłuż ulicy Orlickiego (fot. 4) lub wzdłuż Alei Korfantego. Na rowerze z grubymi oponami jedzie się wygodnie, jednak na typowo miejskim rowerze jest już znacznie gorzej. Jak pisze nasza Czytelniczka "jednak dla mnie, jako osoby już nie młodej, gorszą sprawą są mikro wstrząsy, okrutne dla kręgosłupa! To wszystko wyłazi z wiekiem, o czym sama bardzo dobrze wiem". Dodatkowo taka nawierzchnia powoduje większe opory toczenia. I to większe aż o 40% względem asfaltu!
Fot. 4. Infrastruktura na ulicy Orlickiego


Kolejny typ to drogi z kostki nieoddzielone od części pieszej, np. wzdłuż ulicy Pionierów. Rozdziałem jest tylko kolor kostki (fot. 5). Miejmy nadzieję, że kolor nie wypłowieje z czasem.
Fot. 5. Ulica Pionierów

No i na koniec drogi żwirowe. Mamy takie wzdłuż ulicy Portowej (fot. 6), działek przy Pionierów. Większe opory toczenia, mniejsza przyczepność, po opadach kałuże, błoto. Na takiej nawierzchni jazda rowerem miejskim to spory wyczyn.
Ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ulicy Portowej. Wg pomiarów ruchu to jeden z bardziej uczęszczanych odcinków.

Podsumowanie

W krajach o wysokiej kulturze rowerowej już dawno wykazano, że jedyna właściwa nawierzchnia drogi dla rowerów to nawierzchnia asfaltowa. W tym przypadku różnorodność taka jak gliwicka to niekoniecznie zaleta.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz