18 lipca 2009

Poradnik projektanta. Spójność

Ścieżki rowerowe powinny być spójne. Wszelkie przerwy w ciągłości ich przebiegu oraz ich nieintuicyjny przebieg mogą powodować nieprzepisowe zachowania uczestników ruchu, a w skrajnych sytuacjach prowadzić do wypadków.

-------------------------------------------------------------
Przykład: Jednym z wielu miejsc, gdzie istnieje brak ciągłości ścieżki rowerowej jest skrzyżowanie ulic: Starogliwickiej, Staromiejskiej, Niepaszyckiej i Wyczółkowskiego. Od kilku lat od skrzyżowania wzdłuż ulicy Wyczółkowskiego prowadzi ścieżka rowerowa wytyczona wzdłuż chodnika. Wybudowana nowa ścieżka łącząca powyższy odcinek z ulicą Portową poprzez ulicę Niepaszycką powstała niedawno. Niestety projektanci zapomnieli o bezpiecznym przeprowadzeniu ruchu poprzez wymienione skrzyżowanie.
Skutek: Rowerzyści mają do wyboru: zejść z roweru i przeprowadzić bezpiecznie rower przez 3 przejścia dla pieszych lub wjechać na skrzyżowanie i pokonać je zgodnie z zasadami ruchu drogowego.
Rozwiązanie: Wytyczyć przejazd dla rowerów tak, aby zwiększyć bezpieczeństwo rowerzystów na tym 20-metrowym fragmencie i umożliwić przejazd bez konieczności zejścia z roweru.

1 komentarz:

  1. Przykład jest niewłaściwy. Mamy tu do czynienia z trasą rowerową, a nie z drogą dla rowerów zwaną popularnie ścieżką. Z jednej strony trasa dochodzi do skrzyżwania ciągiem pieszo-rowerowym, a z drugiej jezdnią bocznej ulicy. Były rozpatrywane 2 warianty: jeden jezdnią, a drugi przez 2 przejazdy dla rowerzystów i łaczący je wąski chodniczek. Za wygodniejszy i bezpieczniejszy został uznany przejazd jezdnią.
    Oczywiscie, jak ktoś się boi jechać, to zawsze może skorzystać z przejść dla pieszych, ale trudno wszystkich zmuszać do robienia rowerem karkołomnych łamańców po krawężnikach i chodnikach.

    Piotr Rościszewski

    OdpowiedzUsuń