6 lipca 2010

Opóźnienie w realizacji dróg rowerowych

W marcu tego roku Rowerowe Gliwice przytoczyły wypowiedź Tadeusza Cygana, który w Urzędzie Miasta Gliwice odpowiada za tworzenie infrastruktury rowerowej w Gliwicach (link). Pojawiła się wówczas informacja, że w lecie może rozpocząć się budowa kilku odcinków rowerowych:
  • wzdłuż ul. Mickiewicza (wytyczona w ciągu alei od ul. Zawiszy Czarnego do ul. Daszyńskiego),
  • wzdłuż cieku Ostropka (do ul. Ciupki),
  • od ul. Kozielskiej (Stare Gliwice/ na przedłużeniu ulicy Chemicznej) do Ostropy,
  • od oś. Waryńskiego do Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Według informacji udzielonej przez Tadeusza Cygana Rowerowym Gliwicom wynika, że tylko trzy z wymienionych odcinków mogą się doczekać realizacji w tym roku. Realny termin rozpoczęcia prac to wrzesień bieżącego roku, lecz nie ma gwarancji, że prace na pewno ruszą. Tym bardziej nie ma gwarancji, że prace zakończą się jeszcze w tym roku. W tym roku na pewno nie zostanie zrealizowany ostatni z wymienionych odcinków od osiedla Waryńskiego do Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Znaczące opóźnienie realizacji inwestycji wynika z problemów z pozwoleniami właścicieli nieruchomości, przez teren których ma prowadzić droga dla rowerów.

Niestety nie poznaliśmy warunków technicznych, jakie będą spełniać nowe szlaki. Szkoda, że budowa wymienionych powyższej szlaków nie rozpoczęła się kilka miesięcy temu bowiem okres wakacyjny jest momentem, gdzie wielu rowerzystów wsiada na rowery. Nowe szlaki z pewnością znalazły by nowych użytkowników. Tymczasem budowa dróg rowerowych na okres późnej jesieni lub nawet odroczenie ich na nowy rok z pewnością nie cieszy rowerzystów.

2 komentarze:

  1. Nie bardzo wiem na czym polega trudność z poznaniem warunków technicznych.
    Na ul. Mickiewicza ma być wydzielony i wyremotowany pas alejki szerokości 2,0 m, oczywiście z nawierzchnią asfaltową, do tego bezpieczny wjazd od ul. Zawiszy Czarnego i przejazdy dla rowerzystów przez wszystkie ulice z ul. Daszyńskiego włącznie. Zwracam uwagę, że alejka oprócz ruchu pieszego i rowerowego będzie nadal służyła samochodom jako dojazd do przylegających do niej posesji. Inaczej się nie da tego rozwiązać. Samochody majązasadniczo korzystać z części pieszej alejki. Długo trawły duskusje, jak to poprawinie oznakować zgodnie z PoRD.
    Droga wzdłuż Ostropki ma mieć szerokość 4,0 m, oczywiście z nawierzchnia asfaltową, bez podziału na części pieszą i rowerową, z dojazdem zmiennej szerokości 2,0-3,5 m (drzewa) od ul. Zawiszy Czarnego, z przejazdami dla rowerzystów z ul. Daszyńskiego włącznie.
    Na przedłużeniu ul. Chemicznej będzie nawierzchnia żwirowa, bo podobno w nieodległej przyszłości ma tam powstać ulica. W rejonie Ostropy droga ma mieć nawierzchnię asfaltową szerokości 3,0 m. Zwracam uwagę, że są to drogi dojazdowe do pól, a nie drogi dla rowerów.
    Ta ostatnia to ma być pasfaltowy przesmyk szerokości 2,0 m z przejazdem dla rowerzystów od ul. Żabińskiego do ul. Kona. Po przedłużeniu ul. Kona przesmyk ma być zlikwidowany. Pomiędzy ul. Kona a ul. Braci Grimm pozostaną płyty betonowe, a dalej zostanie wykonana droga żwirowa, które mają być później zastąpione nową ulicą. Ostatni odcinek będzie wykonany z asfaltu szerokości 3,0 m, z punktem wypoczynkowym nie opodal Starych Gliwic: stół z ławkami, kosz na śmieci i stojak na rowery, wszystko z drewna.

    Piotr Rościszewski

    OdpowiedzUsuń
  2. Wielkie dzięki Piotrze za szczegółowy opis projektowanych tras. Brzmi ciekawie. Trzymam kciuki, aby udało się rzeczywiście te projekty zrealizować.
    Z poznaniem warunków technicznych problemów nie było. Rozmowa z Urzędem Miasta odbyła się przez telefon więc nie wypytywałem o szczegóły projektów. Poza tym wiedziałem, że to Ty je projektowałeś i miałem nadzieję, że pochwalisz się szczegółami.

    OdpowiedzUsuń