Ścieżka rowerowa, tak jak jezdnia posiada swoje przepisowe szerokości i skrajnie, które powinny być zachowane, aby droga była bezpieczna dla jej użytkowników. Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce szerokość ścieżki zależna jest od jej rodzaju. Ścieżki jednokierunkowe powinny mieć szerokość co najmniej 1,5 metra, ścieżki dwukierunkowe co najmniej 2,0 metry, a ścieżki pieszo-rowerowe co najmniej 2,5 metra. Dodatkowo na łukach konieczne są poszerzenia co najmniej o 0,5 metra, aby rowerzyści bezpiecznie mogli się mijać. W odległości do 0,5 metra od krawędzi ścieżki nie powinny się znajdować żadne elementy o wysokości powyżej 5 cm. Bowiem każda wyższa przeszkoda może utrudniać przejazd krawędzią ścieżki co automatycznie zmniejsza jej szerokość funkcjonalną. Słupki separujące ruch rowerowy od ruchu samochodowego ustawione prostopadle do przebiegu ścieżki powinny być rozstawione co 1,5 metra. Niedopuszczalne jest wygrodzenie skośne względem toru ruchu. Ważna jest także skrajnia pionowa ścieżki rowerowej, która wynosi 2,5 m (znaki drogowe, gałęzie).
---------------------------------------------------------------------------------------
Skutek: Rowerzyści muszą zachować szczególną ostrożność. Może to prowadzić do wypadku.
Rozwiązanie: Wyraźne oznakowanie przeszkód, których usunąć się nie da (np. betonowy element rury łączącej dwa brzegi rzeki Kłodnicy), przesunąć pozostałe elementy (np. znaki drogowe) lub w razie możliwości, usunąć je (słupy, gałęzie drzew).
Przykład: Skrajnia pionowa i pozioma drogi rowerowej wzdłuż ulicy Portowej (odcinek żwirowy) nie jest zachowana w wielu miejscach.
Skutek: Rowerzyści muszą zachować szczególną ostrożność. Może to prowadzić do wypadku.
Rozwiązanie: Wyraźne oznakowanie przeszkód, których usunąć się nie da (np. betonowy element rury łączącej dwa brzegi rzeki Kłodnicy), przesunąć pozostałe elementy (np. znaki drogowe) lub w razie możliwości, usunąć je (słupy, gałęzie drzew).
Dodam tylko jeszcze, że żółto-czarne oznaczenie ostrzegawcze umieszczone obecnie na betonowym słupie też nie odpowiada przepisom, bo pasy powinny byc skierowane w przeciwnym kierunku. W ten sposób nakazuja jazdę po prawej stronie słupa więc przy skarpie rzeki
OdpowiedzUsuńDla ścisłości: przedstawiony na zdjęciach ciąg pieszo-rowerowy ma szerokość 3,0 m. Rozstaw słupków wsporczych tablicy drogowskazowej miał według projektu ponad 3,0 m i takie słupki były wykonane. Kiedy postawiono nowe w taki bezsensowny sposób - trudno powiedzieć.
OdpowiedzUsuńCiag pieszo-rowerowy ma 2 zwężenia: pierwsze do 2,8 m między żywopłotami, a drugie przy betonowej komorze kabli energetycznych do 1,1 m między komorą a barierką od strony jezdni. Komora miała być usunięta podczas modernizacji oczyszczalni, ale jak zwykle ktoś sobie pokpił sprawę i nie dopilnował tego. Żeby nie wycinać szpaleru drzew na pewnym odcinku ścieżka je okracza z obu stron. Są też lokalne przewężenia przy niektórych drzewach. Jeździłem tą ścieżką wielokrotnie i nigdy nie zdarzyło się, żeby te wszystkie przewężenia ograniczały poruszanie się po niej. Jedynym niebezpieczeństwem jest rozmyta skarpa, której nikt nie konserwuje tak, jak powinien. Właścicielem tej skarpy jest Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach.
Piotr Rościszewski
No akurat zwężenie przy komorze kabli energetycznych jest moim zdaniem miejscem niebezpiecznym - nie dość, że jest bardzo wąsko, to jeszcze nie widać czy z naprzeciwka ktoś jedzie bądź idzie - nietrudno w tym miejscu o stłuczkę. Coś powinno być z tym zrobione. Zresztą całą ścieżkę w tym ciągu można by zmodernizować, bo wygląda, jak wygląda...
OdpowiedzUsuń