26 czerwca 2013

Przewóz rowerów w pociągach spółki PR podrożał

Idą wakacje więc pewnie wielu z Was wybierze się na dłuższe lub krótsze wyjazdy z rowerem w teren. Przed wyjazdem sprawdźcie ceny przewozu rowerów.

Przewozy Regionalne

Jeśli planujecie swoją trasę z wykorzystaniem pociągów upewnijcie się, która spółka obsługuje połączenie bowiem Przewozy Regionalne sp. z o.o. zmieniła ceny biletów ryczałtowych na przewóz jednośladów o 1,5 zł. Niby niedużo, jednak ogólna wartość biletu na rower wynosi obecnie aż 7 zł. Wcześniej było to 5,5 zł. Przy długich trasach koszt pewnie jest dla wielu do przyjęcia bowiem w zestawieniu z ceną biletu dla pasażera pewnie nie będzie znaczący. Jednak na krótkich trasach (np. na teren woj. opolskiego) może się okazać barierą.

Koleje Śląskie

Dla wszystkich zmartwionych jest i pocieszenie. Nasza regionalna spółka Koleje Śląskie nie podniosła swoich cen. W Kolejach Śląskich także należy uiścić opłatę (także ryczałtową) za przewóz roweru jednak tu koszt wynosi 5 zł (strona 57, nr kodu: 603 - link). W porównaniu z Przewozami Regionalnymi jest to w prawdzie mniejsza kwota, ale opłata 10 zł w obie strony to już jednak wydatek. Gdy Koleje Śląskie ruszały w woj. śląskim stowarzyszenie Śląska Inicjatywa Rowerowa starała się ustalić czy istnieje szansa by rowery były transportowane za symboliczną złotówkę lub za darmo. Cena 5 zł została ustalona celowo by rowerzystów zniechęcać do wożenia rowerów pociągami (zwłaszcza na niedługie odcinki), jednocześnie nie utrudniać życia tym, którzy faktycznie chcą przewieźć rower i z tego nie zrezygnują. Faktem jest, że jeśli opłata byłaby symboliczna lub zniwelowana do zera to w pociągach mielibyśmy czasem wiele rowerów co nie do końca jest trafnym rozwiązaniem. Zważywszy, że w składach, które obsługują połączenia Kolei Śląskich na ogół jest miejsce przeznaczone na kilka-kilkanaście sztuk rowerów.

SKM Trójmiasto

Pytanie jednak czy argumenty Kolei Śląskich są słuszne. W trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej przewóz rowerów jest właśnie za darmo (0 zł). Przewoźnik nie wymaga także kasowania biletów zerowych (jak w przypadku dzieci). Kolejki jeżdżą często, nie słyszy się aby rowerzyści paraliżowali składy zastawiając je rowerami. Rowery w pociągach na ogół transportują ci co naprawdę tego potrzebują. Dodatkowo taka polityka przyczynia się do popularyzacji i zachęty mieszkańców Trójmiasta do korzystania z roweru jako środka transportu. Przyczynia się z pewnością do ogólnego prorowerowego wizerunku Trójmiasta.

Arriva 

Kolejnym przykładem przewoźnika kolejowego, tym razem prywatnego, który stara się przyciągać klientów z rowerami jest firma Arriva, która organizuje pasażerskie przewozy kolejowe w województwie kujawsko-pomorskim. Tam bilety na rower objęte są stałą promocją weekendową (link). W weekendy możemy tam przewieźć rower za złotówkę (1 zł). I to pomimo, iż tylko niektóre pociągi są dostosowane do przewozu rowerów (są to składy podobne do tych, które posiadają Koleje Śląskie).

Komunikacja miejska w Rybniku

Taryfa biletowa najczęściej jest jednym z pierwszych czynników, którymi możemy zarządzać popytem na określone usługi. Możemy zniechęcać użytkowników do korzystania z nich lub na odwrót. Przykładem chybionej polityki cenowej zdaje się póki co być opłata za przewóz rowerów przyczepą rowerową z Rybnika do Rud Wielkich, co od końca maja oferuje rybnicki przewoźnik. Nowy autobus i przyczepa rowerowa, która może pomieścić kilkanaście rowerów jest praktycznie nie używana przez rowerzystów. Czemu? Ponieważ na każdy rower konieczny jest zakup biletów. Trasa, którą autobus pokonuje liczy ok 13 km. Tymczasem obliczając koszt wycieczki z Rybnika pod klasztor Cystersów 4 osobowej rodziny w obie strony może kosztować kilkadziesiąt złotych.

Dla zainteresowanych galeria zdjęć rybnickiej przyczepy rowerowej: LINK

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz