Twarda infrastruktura rowerowa to drogi rowerowe oraz ciągu pieszo-rowerowe przeznaczone dla rowerzystów. Nie zaliczają się do niej trasy rowerowe, które mogą prowadzić zarówno drogą rowerową, a także jezdnią, duktami leśnymi itp. W Gliwicach długość twardej infrastruktury rowerowej jest niedużo, ponad 20 km. Mimo to przy gliwickich drogach rowerowych i ciągach pieszo-rowerowych można znaleźć sporo sprzeczności w oznakowaniu, nawierzchni itp. O jednym z takich miejsc napisał do nas czytelnik.
Centrum miasta, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ulicy Orlickiego przy skrzyżowaniu z ulicą Powstańców Warszawy. Z obu stron de facto jest oznakowany faktycznie jako ciąg pieszo-rowerowy, jednak zwróćcie uwagę na fot.1 i fot.2. W pierwszym przypadku oznakowanie pionowe jest zgodne z oznakowaniem poziomym. Rowerzyści poruszają się po lewej stronie ciągu, a piesi po prawej. Tymczasem sytuacja z drugiej fotografii określa, że piesi mają pierwszeństwo nad rowerzystami i mogą poruszać się pełną powierzchnią drogi. Rowerzyści też mogą poruszać się pełną powierzchnią drogi, ale ustępując miejsca pieszym.
Fot.1 Ciąg pieszo-rowerowy z określonym kierunkiem poruszania się obu grup. |
Fot 2. Ten sam odcinek drogi, jednak oznakowany inaczej. |
Niby drobiazg, ale w razie kolizji jak ustalić kto miał komu ustąpić pierwszeństwa?
Jeśli znacie więcej tego typu bubli piszcie (najlepiej razem ze zdjęciami).
Fot. Andrzej Szelka
po rozmowach z ZDM oznakowanie zostanie poprawione na wiosnę. Czyli znając realia pewno w ciągu kilku miesięcy.
OdpowiedzUsuńW 2006 r. zrobiłem projekt aktualizacji oznakowania miejsca pokazanego na fot. 2.
OdpowiedzUsuńWykonawca, którym był w 2009 r. PRUiM GLiwice niestety tego znaku nie zdemontował, a bystra Komisja Odbioru Robót nie zauważyła, że pozostał.
Co ciekawe, przepisy nakazują administratorowi drogi, aby co pół roku weryfikował oznakowanie. Nie zrobiono tego przez ponad 10 lat od czasu, kiedy powstał ten ciąg pieszo-rowerowy. DYrektor MZD najwyraźniej nie traktuje poważnie swoich obowiązków.
PR