Zachodnia Obwodnica Gliwic to ważna droga (na etapie koncepcji), która docelowo połączy ulice Daszyńskiego i Rybnicką stykając się od północy z istniejącym fragmentem obwodnicy miasta. Mówi i pisze się o niej od wielu lat od wizji i chęci po koncepcję przebiegu. Od pewnego czasu na stronie internetowej Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach znaleźć można ogłoszenie o przetargu pt.
"Wykonanie dokumentacji projektowej budowy odcinka drogi od ulicy Daszyńskiego do
ulicy Rybnickiej w Gliwicach - I etap zachodniej części obwodnicy miasta
klasy G2/2 tj. pierwszej jezdni wraz z przygotowaniem wniosku do wydania
decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej".
Stowarzyszenie Śląska Inicjatywa Rowerowa przeanalizowała istniejącą koncepcję trasy pod względem komfortu i bezpieczeństwa ruchu rowerowego wzdłuż obwodnicy. Niestety opracowanie pod względem użyteczności dla ruchu rowerowego posiada wiele błędów. Wniosek płynący z audytu: projektant dostrzegł istnienie rowerzystów, lecz nie pomyślał o sposobie w jaki rowerzysta ma przejechać trasę od początku do końca. Skutkiem takiego stanu jest brak ciągłości drogi rowerowej oraz niemożność podążania w każdym możliwym kierunku (ograniczając możliwe warianty na skrzyżowaniu np. do 2 kierunków z kilku prawdopodobnych).
Wszystkie błędy zostały zasygnalizowane w piśmie i wzbogacone o sugestię Stowarzyszenia nt. poprawnego ich rozwiązania. Pismo zostało przesłane do Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.
Zobacz:
Stowarzyszenie Śląska Inicjatywa Rowerowa przeanalizowała istniejącą koncepcję trasy pod względem komfortu i bezpieczeństwa ruchu rowerowego wzdłuż obwodnicy. Niestety opracowanie pod względem użyteczności dla ruchu rowerowego posiada wiele błędów. Wniosek płynący z audytu: projektant dostrzegł istnienie rowerzystów, lecz nie pomyślał o sposobie w jaki rowerzysta ma przejechać trasę od początku do końca. Skutkiem takiego stanu jest brak ciągłości drogi rowerowej oraz niemożność podążania w każdym możliwym kierunku (ograniczając możliwe warianty na skrzyżowaniu np. do 2 kierunków z kilku prawdopodobnych).
Wszystkie błędy zostały zasygnalizowane w piśmie i wzbogacone o sugestię Stowarzyszenia nt. poprawnego ich rozwiązania. Pismo zostało przesłane do Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.
Zobacz:
- Audyt rowerowy Zachodniej Obwodnicy Gliwic - kliknij tutaj
- Schemat Zachodniej Obwodnicy Gliwic wraz z zaznaczonymi sugestiami zmian:
(aby wyświetlić schematy w dużych rozmiarach kliknij prawym klawiszem na grafikę
i wybierz opcję Otwórz w nowej karcie/oknie)
Z pewnością będziemy czujnie obserwować czy faktycznie zmiany zostaną uwzględnione i wprowadzone w życie. Was także szanowni czytelnicy zapraszamy do śledzenia informacji dotyczących tej i innych inwestycji transportowych w mieście. Im więcej par oczów spoglądających na działania jednostek Urzędu Miasta tym większa szansa, że buble rowerowe nie będą uchodzić naszej uwadze jeszcze na etapie projektowania. Usuwanie błędów na planach jest znacznie tańsze niż przebudowa w terenie.i wybierz opcję Otwórz w nowej karcie/oknie)
Legenda: kolor
czerwony – ciągi pieszo-rowerowe; kolor niebieski – drogi
gospodarcze;
kolor szary – oznakowane przejazdy dla rowerów; kolor żółty – betonowe płyty chodnikowe
kolor szary – oznakowane przejazdy dla rowerów; kolor żółty – betonowe płyty chodnikowe
Z koncepcji obwodnicy widać wyraźnie, że rozwiązania rowerowe projektant ograniczył tylko do samej obwodnicy, a przy okazji popsuł istniejącą trasę rowerową nr 6 pomiędzy Sikornikiem a Żernicą.
OdpowiedzUsuńZastanawia mnie, dla czego nie ma drogi dla rowerów wzdłuż ul. Rybnickiej, która powinna być przy niej. Ostatni przetarg na drogi dla rowerów, jaki był w 2009 r., zgodnie z życzeniem Prezydenta zakładał, że projektant ma ją zaprojektować tak, aby za autostradą mogła skręcić przez Bojków do Os. Wojska Polskiego w Knurowie. W między czasie zniknął fragment tej trasy wybudowany wraz z autostradą, a magistrat wycofał się z projektu. W założeniach magistratu do koncepcji infrastruktury rowerowej w Gliwicach droga ta ponownie się pojawiła, ale w przedłożonej koncepcji obwodnicy znowu znikła.
Pytanie zasadnicze: kiedy magistrat i ZDM przestaną kręcić i kombinować, a zabiorą siędo rzetelnej roboty nad tą infrastrukturą?
Piotr Rościszewski