13 lipca 2012

Skrzyżowanie Portowa / Orlickiego / Śliwki

Przez tytułowe skrzyżowanie w Gliwicach przebiegają dwie drogi dla rowerów (fot. 1. kolor zielony):
  1. wzdłuż Śliwki i Orlickiego,
  2. początek drogi wzdłuż Portowej,
niestety nie są one połączone przejazdem rowerowym (fot. 1. kolor czerwony) przez co aby legalnie przejechać z ulicy Śliwki na Portową należy zsiąść z roweru.
Fot. 1. Skrzyżowanie Portowa / Orlickiego / Śliwki (maps.google.pl)

Wydaje się, że domalowanie przejazdu dla rowerów to stosunkowa prosta sprawa. Okazuje się, że nie do końca. Z uwagi na przepisy mówiące o tym, że przejście dla pieszych musi mieć minimum 4 metry szerokości, przejazd rowerowy 2 metry, określające odległości od znaków, sygnalizatorów, okazuje się, że po prostu przejazd rowerowy się tam nie zmieści. Czy zatem nic nie można zrobić? Otóż można.
  1. w planach jest budowa w tym miejscu Drogowej Trasy Średnicowej. Przy okazji przebudowy skrzyżowania zaprojektowano połączenie obu dróg dla rowerów. Mówimy tu o perspektywie 2-3 lat,
  2. w ciągu najbliższych miesięcy powinny zmienić się przepisy dotyczące przejść dla pieszych. Jeśli będzie możliwe wyznaczenie przejścia o szerokości mniejszej niż 4 metry, wówczas ZDM rozważy skrócenie przejścia i dorysowanie przejazdu rowerowego,
Pragnę zwrócić uwagę na dwie istotne sprawy:
  1. utworzenie przejazdu rowerowego to nie zawsze tylko namalowanie samych kostek. W grę wchodzą liczne ograniczenia wynikające z obowiązujących przepisów,
  2. w planach budowy uwzględniono połączenie dwóch dróg rowerowych bez interwencji środowisk rowerowych, tak po prostu w ramach prac projektowych,

2 komentarze:

  1. ZDM właśnie bezmyślnie zlikwidował przejazd dla rowerzystów u wylotu ul. Wybrzeże Armii Krajowej, uniemożliwiajac rowerzystom przejazd z ul. Orlickiego na ul. J. Śliwki po 13 latach od wykonania tam ciągu pieszo-rowerowego.
    Brakujący przejazd przez ul. Orlickiego jest tam projektowany od kilkunastu lat wraz z DTŚ-ką i władzom Gliwic jakoś tak schodzi rok po roku to przekładanie budowy, ale jest nadzieja, o ile przypadkiem ktoś nie wyskoczy z rezygnacją z tej budowy.

    Piotr Rościszewski

    OdpowiedzUsuń
  2. O tym dlaczego zlikwidowano przejazd przez ul. Wybrzeże AK ukaże się jutro wpis. Jak się okazuje sprawa nie jest "bezmyślna" i ma drugie dno.

    Co do przejazdu przez Orlickiego to wg ZDM jest na planach DTS. Ochotnik, który pójdzie oglądać plany właśnie dziś zaczyna urlop...

    OdpowiedzUsuń