A teraz trochę matematyki. Pytanie brzmi: ile miejsca zajmowali uczestnicy Masy, a ile zajmowaliby gdyby poruszali się samochodami? Zachęcam do własnych obliczeń, a dla niecierpliwych przedstawiam własne szacunki.
- ile miejsca zajmuje rower? 1,5 metra długości roweru + 4 metry bezpiecznego odstępu od roweru poprzedzającego czyli razem 5,5 metra,
- ile miejsca zajmuje samochód? 4 metry długości samochodu + 16 metrów bezpiecznego odstępu od poprzedzającego auta czyli razem 20 metrów (16 metrów to bezpieczny odstęp dla prędkości około 40 km/h),
- ile miejsca zajmują uczestnicy Masy?
- jeśli jechaliby gęsiego: 5,5 metra na osobę * 40 osób = 220 metrów,
- jeśli jechaliby w dwie osoby obok siebie (co jest legalne) = 5,5 metra na osobę * 40 osób / 2 = 110 metrów,
- ile miejsca zajmowałoby 40 osób w samochodach?
- jeśli w aucie jedzie statystycznie 1,5 osoby: 20 metrów na auto * 40 aut / 1,5 = 533 metry,
- jeśli w jednym aucie jedzie 1 osoba: 20 metrów na auto * 40 aut 880 metrów,
Z tego prostego porównania wynika, że ta sama liczba osób poruszających się rowerem zajmuje wyraźnie mniej miejsca, niż ta sama liczba osób poruszająca się samochodami. Jeśli jeszcze uwzględnimy, że rowery nie wydzielają spalin, nie hałasują, nie niszczą dróg, nie potrzebują wiele miejsca do parkowania to jasne się stanie dlaczego kraje o wyższej kulturze motoryzacyjnej stawiają na rower i komunikację zbiorową.
Oto graficzne przedstawienie rozwiązania:
Porównanie miejsca zajmowanego przez uczestnicy Masy Krytycznej na rowerach, z miejscem jakie zajmowaliby w samochodach |
Jak widać rowery zajmują ulicę od Zwycięstwa do Dworca PKP do ulicy Fredry. Samochody zajmowałyby ulicę Zwycięstwa praktycznie na całej długości: od Dworca PKP do ulicy Dolnych Wałów.
Dla dociekliwych pozostawiam zagadkę: ile miejsca potrzeba na zaparkowanie 40 samochodów, a ile na zaparkowanie 40 rowerów?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz